Προγράμματα

Ανακύκλωση σημαίνει.....το παιχνίδι μας μαθαίνει

 
 

Ο ενεργός πολίτης και ο περιβαλλοντικός Ρατσισμός

 
 

Ο ενεργός πολίτης και ο περιβαλλοντικός Ρατσισμός

Το μονοήμερο πρόγραμμα του ΚΠΕ Λιθακιάς Ζακύνθου με τίτλο «Περιβαλλοντικός Ρατσισμός και ο Ρόλος του Ενεργού Πολίτη» αναζητά το σημείο συνάντησης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ) με τις θεωρητικές επιστήμες και πιο συγκεκριμένα με τους τομείς της φιλοσοφίας, των κοινωνικών επιστημών και της δικαιοσύνης. Επιχειρείται μία φιλοσοφική θεώρηση της ΠΕ εστιάζοντας σε 3 ακαδημαϊκούς όρους: Περιβαλλοντική Ηθική, Περιβαλλοντικός Ρατσισμός, Περιβαλλοντική Δικαιοσύνη. Στην υλοποίηση του προγράμματος αξιοποιούνται οι νέες μορφές γραμματισμών όπως ο οπτικός γραμματισμός ενώ ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στη ενεργοποίηση συμμετοχικής δράσης (ενημέρωση, συνειδητοποίηση, αφύπνιση, καλλιέργεια ενδιαφέροντος κτλ) με στόχο όλες οι μαθητικές ομάδες να διερευνήσουν την πολυεπίπεδη και προβληματική σχέση του ανθρώπου με τη φύση αλλά και το δικαίωμα να ζούμε σε καθαρό περιβάλλον. Το πρόγραμμα απευθύνεται αποκλειστικά σε μαθητές/τριες Λυκείου.

Αναλυτική Υλοποίηση του προγράμματος:

  • Εισήγηση-Συζήτηση 1 ώρα
  • 3 Ταινίες 20 λεπτά (Πλαισιώνουν την Εισήγηση)
  • Συζήτηση/Ανατροφοδότηση 15 λεπτά
  • Δραστηριότητα: “Επεξεργασία εικόνας” 45 λεπτά (Οπτικός Γραμματισμός)
  • Δραστηριότητα: “Εννοιολογικός Χάρτης”-“Mindmapping”50 λεπτά
  • Διαλείμματα (10/5+5) λεπτά)

Διαχείριση Σεισμικού Κινδύνου - Μέτρα Προστασίας

 
 

 Η διαχείριση του σεισμικού κινδύνου και τα μέτρα προστασίας σε περίπτωση σεισμού – Σκηνές Μνήμης

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική προσέγγιση και βιωματικές δράσεις σχετικές με το φαινόμενο του σεισμού. Τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του κέντρου μεταβαίνουν στις εγκαταστάσεις των σχολικών μονάδων και επικεντρώνονται στη συμπεριφορά των μαθητών και μαθητριών μέσα στη σχολική τάξη πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό. 

Συγκεκριμένα, τα μέλη της ΠΟ του ΚΠΕ Λιθακιάς, βασιζόμενα στις ενημερώσεις του ΟΑΣΠ, ενημερώνουν τους μαθητές/τριες σχετικά με τα ασφαλή ή επικίνδυνα σημεία της τάξης τους, την ορθή συμπεριφορά κατά τη διάρκεια ενός σεισμού και την προβλεπόμενη αποχώρηση από την τάξη μετά το τέλος του σεισμού. Παράλληλα με τη βοήθεια των μαθητών/τριών γίνεται εγκατάσταση στον προαύλιο χώρο του σχολείου, σκηνής εκτάκτου ανάγκης, η οποία παραχωρήθηκε από την περιφερειακή ενότητα Ζακύνθου για τις ανάγκες του προγράμματος.

 

Τα Σκουπίδια μου Μειώνω - το Νησί μου δε Λερώνω

 
 

Τα σκουπίδια μου μειώνω το νησί μου δε λερώνω

Εφέτος, υλοποιήθηκε πιλοτικά, για μαθητές 3ης και 4ης Δημοτικού, το μονοήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Τα σκουπίδια μου Μειώνω, το νησί μου δε λερώνω», στο οποίο συμμετείχαν συνολικά 322 μαθητές (179 αγόρια και 143 κορίτσια) και 22 εκπαιδευτικοί (6 άνδρες και 16 γυναίκες) από 10 σχολεία της Ζακύνθου.

Η καινοτομία του συγκεκριμένου προγράμματος έγκειται στο ότι στοχεύει πρωτίστως στην ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση όσον αφορά τη μείωση των απορριμμάτων.

Όμως ιδιαίτερη έμφαση δίνει στην επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των υλικών, ακλουθώντας την ιεραρχική δομή της Οδηγίας πλαισίου της ΕΕ.

Σύμφωνα με αυτή, ο καλύτερος τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων είναι η μείωσή τους, καθώς αφενός εξοικονομούνται Φυσικού πόροι και επιτυγχάνεται Αειφορική διαχείριση κι αφετέρου γίνεται βραδύτερα η πλήρωση των χώρων ταφής.

Η μείωση των απορριμμάτων, όσο απλή κι αν ακούγεται, δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς απαιτεί αλλαγή της καταναλωτικής μας συμπεριφοράς σε καθημερινή βάση, με απώτερο στόχο να γίνει στάση ζωής.

Το πρόγραμμα «Τα σκουπίδια μου Μειώνω, το νησί μου δε λερώνω» δομείται σε 3 θεματικές ενότητες, την ενότητα της Μείωσης, την ενότητα της Επαναχρησιμοποίησης και την ενότητα της Ανακύκλωσης.

Στην 1η ενότητα αρχικά θέτουμε προβληματισμούς στα παιδιά σχετικά με τους χώρους ταφής και το τι συμβαίνει όταν αυτοί γεμίσουν. Ένας από αυτούς συνήθως είναι «τι θα πρέπει να γίνει αν γεμίσει ο χώρος που πάμε τώρα τα σκουπίδια μας». Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών απαντά ότι θα πρέπει να βρούμε έναν άλλο χώρο που όμως να μην είναι κοντά στο σπίτι τους, επαληθεύοντας το σύνδρομο ΝΙΜΒΥ.

Με διαδραστικά παιχνίδια δείχνουμε στα παιδιά ότι οι διαθέσιμοι χώροι ταφής δεν είναι ούτε πολλοί ούτε μεγάλοι σε έκταση. Έτσι βγαίνει ως συμπέρασμα ότι το σωστότερο είναι να κάνουμε όλοι μας λιγότερα σκουπίδια.

Στη συνέχεια δίνουμε κατευθυντήριες γραμμές, κάνοντας δημιουργικό διάλογο, για το πώς μπορούμε να μειώσουμε τα απορρίμματά μας, αναθεωρώντας τις καθημερινές μας συνήθειες. Παραδείγματος χάρη κάνοντας τα ψώνια μας με πάνινες σακούλες.

                                    

Στη 2η ενότητα εισάγουμε την έννοια της Επαναχρησημοποίησης των υλικών τόσο για λόγους κοινωνικούς και οικονομικούς όσο και ως τρόπο μείωσης των απορριμμάτων.

Τα παιδιά θεωρούν αυτονόητο  ότι θα φορέσουν τα ρούχα, θα παίξουν με τα παιχνίδια και θα διαβάσουν τα βιβλία που τους έχουν δώσει τα μεγαλύτερα αδέλφια ή ξαδέλφια τους. Επίσης ευχαρίστως θα χάριζαν πράγματα που δεν χρειάζονται ποια σε άλλα παιδιά  ή σε φορείς.

Αυτή τη συμπεριφορά ενθαρρύνουμε και καλλιεργήσουμε ώστε οι αυριανοί πολίτες να έχουν κοινωνικές ευαισθησίες.

Η Επαναχρησιμοποίηση ως τρόπος μείωσης των απορριμμάτων σχετίζεται με τις κατασκευές και είναι ένα από τα κομμάτια του προγράμματος που αρέσει πολύ στα παιδιά. Σε αυτό, καταπιάνονται με τη δημιουργία χρηστικών κυρίως αντικειμένων, από υλικά που φαινομενικά έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους. Αγαπημένο και εύκολο στην κατασκευή του αντικείμενο είναι ο σελιδοδείκτης από μεταλλικά καπάκια αναψυκτικών.

 

                                     
 

Η 3η ενότητα αναφέρεται στην ανακύκλωση των υλικών.

Τα παιδιά είναι ενημερωμένα για τις διαδικασίες της ανακύκλωσης του γυαλιού, του χαρτιού, του πλαστικού και του μετάλλου. Το πρόγραμμα όμως επιπρόσθετα επιδιώκει να κατανοήσουν τα παιδιά, τα ωφέλει της ανακύκλωσης των υλικών, καθώς και τους λόγους για τους οποίους η ανακύκλωση είναι απαραίτητο να γίνεται.

Τέλος εκτός από τον τρόπο ανακύκλωσης των υλικών στους Μπλε κάδους, τα παιδιά μέσω εκπαιδευτικών βίντεο και ομαδικών παιχνιδιών ενημερώνονται και μαθαίνουν παίζοντας, για την ανακύκλωση των λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας, των μπαταριών, των μικρών και μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών καθώς και για τη διαδικασία της κομποστοποίησης.

 

 

 

Περιβαλλοντικές διαδρομές στην ύπαιθρο χώρα

Το πρόγραμμα…

 
 

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική προσέγγιση και βιωματικές δράσεις σε επιλεγμένες τοποθεσίες ιδιαίτερου φυσικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.

Τη φετινή σχολική χρονιά σε συνεργασία με το Γυμνάσιο Μαχαιράδου και τον πολιτιστικό σύλλογο του Μαχαιράδου, επιλέχθηκε ως χώρος υλοποίησης του προγράμματος το χωριό του Μαχαιράδου και ο ελαιώνας του χωριού. Τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του κέντρου μεταβαίνουν στις εγκαταστάσεις στις εγκαταστάσεις του πολιτιστικού συλλόγου ή στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Γυμνασίου και υποδέχονται την περιβαλλοντική ομάδα.

Το πρώτο μέρος του προγράμματος περιλαμβάνει θεωρητική προσέγγιση σχετικά με τη διαδρομή μέσα στο χωριό και τον ελαιώνα, όπου επικεντρώνεται το ενδιαφέρον σε επιλεγμένα σημεία. Οι μαθητές/τριες προμηθεύονται επίσης με το κατάλληλο έντυπο υλικό σχετικό πάντα με τη διαδρομή του περιβαλλοντικού μονοπατιού.

Το δεύτερο μέρος του προγράμματος περιλαμβάνει την υλοποίηση του περιβαλλοντικού μονοπατιού. Η συνολική διάρκεια του μονοπατιού είναι περίπου μιάμιση ώρα. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την επιστροφή στις εγκαταστάσεις του συλλόγου ή του σχολείου.

Περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Κάστρο και την Terra

 
 

Στο Μουσείο

  • Στο Μουσείο Σολωμού και…
 
 
  • Στο Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
    • Ανακαλύπτοντας το Μουσείο Σολωμού Συντροφιά με την Ελισάβετ (Γ και Δ)
    • Οι προτομές στο μουσείο Σολωμού: Τα Πρόσωπα & οι Ιστορίες τους - Οι Καλλιτέχνες και οι Εικαστικές τους Προτάσεις (Ε,Στ, Γυμνασιο,)
    • Μικροί σοπρακόμιτοι, βιβλικές μορφές, αγριεμένα λιοντάρια (Ε,Στ, Γυμνασιο, )
    • Η Ζάκυνθος του Γιάννη Τσακασιάνου (Λύκειο)
  • Στο Βυζαντινό Μουσείο Ζακύνθου
    • Ο Πίνακας του Ιωάννη Κοράη ‘Η λιτανεία του Αγίου Χαραλάμπη’(1756) : Κοινωνικές Συνιστώσες του Ανθρωπογενούς Περιβάλλοντος στη Ζάκυνθο του 18ου αιώνα (Γυμνασιο, Λύκειο)

Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην πόλη της Ζακύνθου

Η επιλογή της θεματολογίας κινείται…

 
 

Η επιλογή της θεματολογίας κινείται στο πλαίσιο της Αειφόρου Ανάπτυξης, δηλαδή της διευρυμένης έννοιας του περιβάλλοντος, η οποία περιλαμβάνει και το κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό απόθεμα, και στηρίζεται θεωρητικά στις ερευνητικές μελέτες στο χώρο της πολιτισμικής οικολογίας, οι οποίες προκρίνουν την διαθεματική μελέτη των αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στους ανθρώπινους πληθυσμούς και στα περιβαλλοντικά συστήματα, φυσικά και ανθρωπογενή, μέσα στα οποία ζουν. Η διευρυμένη έννοια του περιβάλλοντος, ως φυσικής δεξαμενής αλλά και πεδίου κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας (πόλεις, κτήρια, μουσεία, πάρκα, οργανωμένοι χώροι τέχνης, κοινωνικές ομάδες κλπ), και ο Πολιτισμός, λειτουργούν ως αλληλένδετα πεδία μελέτης και δράσεων και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Αειφόρου Ανάπτυξης.

Το πρόγραμμα του Μονοήμερου προγράμματος «Περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Ιστορικό Κέντρο της Πόλης της Ζακύνθου»:


9.00 – 9.50: Παρουσίαση της προσεισμικής πόλης της Ζακύνθου (1500 – 1953) στην αίθουσα της Λέσχης ο Ζάκυνθος
9.50 – 10.00: Διάλλειμα
10.00 – 10.40: Επίσκεψη στο Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και αναζήτηση – συζήτηση επιλεγμένων εκθεμάτων τα οποία περιλαμβάνονται στα φύλλα εργασίας (οι τάφοι των Σολωμού και Κάλβου, τα οικόσημα των cittadini, τα χειρόγραφα του Σολωμού, η προθήκη του μουσουργού Καρρέρ, το πορτραίτο του Μάτεση, τα ακρόπρωρα των καραβιών που έλαβαν μέρος στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, η Ελισάβετ Μουτζάν – Μαρτινέγκου, ο πρίγκιψ Κομούτος, το πορτραίτο του Ταβουλάρη ως Άμλετ, το πορτραίτο και η προθήκη του Τσακασιάνου).
10.40 – 11.00: Ο Φόρος
11.00 – 11.20: Ο Πλατύφορος
11.20 – 11.30: Διάλλειμα
11.30 – 12.00: η πλατεία Σολωμού (Άγιος Νικόλαος του Μόλου, Η προτομή του Καρρέρ, το μνημείο της ναυμαχίας της Ναυπάκτου, η προτομή του Φώσκολου, το άγαλμα του Σολωμού, το βάθρο της προτομής του Μαίτλαντ)
12.00 – 12.20: Επίσκεψη στο Μεταβυζαντινό μουσείο και αναζήτηση – συζήτηση επιλεγμένων εκθεμάτων τα οποία περιλαμβάνονται στα φύλλα εργασίας ( η λιτανεία του Κοράη, η μακέτα της προσεισμικής Ζακύνθου, η μακέτα του θεάτρου Φώσκολος, το τέμπλο της εκκλησίας του Παντοκράτορα)
12.20 – 12.50: Ο Στενόφορος
12.50 – 13.00: Επιστροφή στην αίθουσα της Λέσχης ο Ζάκυνθος
13.00 – 13.30: Συζήτηση και παιχνίδια ανατροφοδότησης

 

 Δράσεις των σχολείων σχετικές με το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Ιστορικό Κέντρο της Πόλης της Ζακύνθου»

1ο Δημοτικό Σχολείο Ζακύνθου σχ. έτος 2016-17

Θαλασσοσοφίες

 
 

«Θαλασσοσοφίες»

Το πρόγραμμα «Θαλασσοσοφίες» απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής ηλικίας (προνήπια, νήπια) και πρώτης τάξης του Δημοτικού σχολείου (1η δημοτικού) και στοχεύει στην ευαισθητοποίηση τους γύρω από το θαλάσσιο περιβάλλον.

Το σχολικό έτος 2014-15, η παιδαγωγική ομάδα του Κ.Π.Ε. Λιθακιάς, αναμόρφωσε τη δομή του προγράμματος, συμπεριλαμβάνοντας νέες θεματικές ενότητες. Οι νέες θεματικές αφορούν τις ενδοειδικές και διαειδικές σχέσεις των θαλασσίων ειδών, τις προσαρμογές και τις στρατηγικές επιβίωσης και εξέλιξης που αναπτύσσουν τα είδη, τις τροφικές αλυσίδες και την σημασία τους, την ανάδειξη της σημασίας της βιοποικιλότητας, καθώς και την μελέτη του βιότοπου κυρίως των απειλούμενων ειδών.

Λόγω της ιδιαιτερότητας της ηλικίας των μαθητών, το πρόγραμμα σχεδιάστηκε ώστε οι μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία.

           

Δράσεις προγράμματος:

  • Παιχνίδια γνωριμίας με τους μαθητές
  • Προβολή αποσπασμάτων τρίλεπτων ντοκιμαντέρ για τα αντιπροσωπευτικά είδη από το θαλάσσιο πλούτο, με παράλληλη δημιουργική συζήτηση και ψυχοκινητική έκφραση  των μαθητών.
  • Παιχνίδι ρόλων για τη βιοποικιλότητα του θαλασσίου οικοσυστήματος
  • Παιχνίδι με κάρτες για την  κατανόηση της τροφικής αλυσίδας
  • Ψηφιακή αφήγηση με επένδυση ήχου και εικόνας, του εκπαιδευτικού παραμυθιού «Ποιος Έκανε Πιπί στο Μισσισιπή», του Ευγένειου Τριβιζά (ειδική έκδοση από την παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Λιθακιάς).
  • Προβολή εκπαιδευτικού υλικού, σε μορφή κινουμένων σχεδίων, γύρω από τα απειλούμενα είδη Φώκια monachus-monachus και Χελώνα careta-careta
  • Κουκλοθέατρο

Οικολογικό αποτύπωμα σχολικής μονάδας

Στο πρόγραμμα «Οικολογικό Αποτύπωμα…

 
 

Στο πρόγραμμα «Οικολογικό Αποτύπωμα Σχολικής Μονάδας», ομάδα εκπαιδευτικών της Π.Ο. του Κ.Π.Ε. Λιθακιάς, επισκέπτεται Δημοτικά Σχολεία και Γυμνάσια της Ζακύνθου. Στόχος του προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια του οικολογικού αποτυπώματος και σε ποιο βαθμό καθένας από εμάς καταναλώνει τους «πόρους της γης σε εκτάρια παραγωγικής γης».

Ο σεισμός σαν φαινόμενο & μέτρα προστασίας

Στο πρόγραμμα «Ο Σεισμός σαν…

 
 

Στο πρόγραμμα «Ο Σεισμός σαν φαινόμενο - Επιπτώσεις - Μέτρα Προστασίας» οι περιβαλλοντικές ομάδες των μαθητών γνώριζουν θεωρητικά και εργαστηριακά τον σεισμό ως φυσικό φαινόμενο (πως δημιουργούνται οι σεισμοί, τα τσουνάμι – πως μετρούνται κ.α.) καθώς η γνώση προστατεύει από το φόβο και τον πανικό. Ενημερώνονται και κάνουν πρακτική άσκηση όσων αφορά τα μέτρα προστασίας πριν το σεισμό, κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό. Εξασκούνται μέσω δραστηριοτήτων στην ανάγνωση χαρτών σε περίπτωση εκκένωσης κτηρίων και επισκέπτονται για να τις μελετήσουν διάφορες περιοχές της Ζακύνθου οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερο γεωλογικό ενδιαφέρον.

Ελιά - Λάδι - Ο Ελαιώνας ως Οικοσύστημα

Στο πρόγραμμα «Ελιά - Λάδι -…

 
 

Στο πρόγραμμα «Ελιά - Λάδι - ο Ελαιώνας σαν Οικοσύστημα» οι μαθητές των περιβαλλοντικών ομάδων γνωρίζουν την ελιά τόσο ως δέντρο που μας δίνει τα ευεργετικά προϊόντα του όσο και ως οικοσύστημα μελετώντας την ευρύτερη περιοχή στην οποία ζει κι αναπτύσσεται η ελιά. Εξετάζουν εργαστηριακά το χώμα και το νερό που χρειάζεται μια ελιά για να ζήσει ώστε να καταλάβουν την ορθολογική χρήση των λιπασμάτων και των φυτοφαρμάκων. Επισκέπτονται σύγχρονα και παραδοσιακά ελαιοτριβεία στην ευρύτερη περιοχή της Λιθακιάς για να παρακολουθήσουν την διαδικασία της επεξεργασίας των ελιών για την παραγωγή του ελαιολάδου, και φυσικά δεν παρέλειπουν να αποτυπώσουν την αγάπη τους για την ελιά αλλά και την ανησυχία τους για το μέλλον της στο χαρτί.

Θαλάσσιο Περιβάλλον - Απειλούμενα Είδη

Στο πρόγραμμα «Θαλάσσιο Περιβάλλον…

 
 

Στο πρόγραμμα «Θαλάσσιο Περιβάλλον - Απειλούμενα Είδη» οι περιβαλλοντικές ομάδες των μαθητών παίρνουν γενικές πληροφορίες γύρω από το Θαλάσσιο Οικοσύστημα, τα Απειλούμενα Είδη χελώνα «Καρέτα-Καρέτα» & φώκια «Μονάχους-Μονάχους», ενημερώνονται  για το πώς οι ίδιοι μπορούν να βοηθήσουν στη προστασία του περιβάλλοντος γενικά και των απειλούμενων ειδών ειδικότερα, γνώριζουν την προστατευόμενη περιοχή του Εθνικού Θαλασσίου Πάρκου Ζακύνθου, λαμβάνουν μέρος σε δραστηριότητες σε αυτή και εκφράζουν τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους μέσα από διάφορες μορφές τέχνης (ζωγραφική – θέατρο - μουσική).

Μονοήμερο Πρόγραμμα

  • Το πρόγραμμα για την 4η – 5η - 6η Δημοτικού

9.00 – 9.15 Καλωσόρισμα. Σύντομη εισαγωγή. (Το μέγαρο Μεσσαλά. Το ΚΠΕ Λιθακιάς και τα προγράμματα του.)
9.15 – 9.30 Μυθολογία της θαλασσας
9.30 – 9.40 Χωρισμός σε ομάδες με παιγνιώδη τρόπο
9.40 – 9.55 Παιχνίδι Θησαυρού
9.55 – 10.10 Διάλλειμα
10.10 – 11.10 Επίσκεψη στο Πεδίο. (Μετάβαση στο πλάτωμα του Αι Γιάννη – Απάντηση στις ερωτήσεις των φακέλων του παιχνιδιού του θησαυρού – Συζήτηση για το ΕΘΠ Ζακύνθου – Επιστροφή στο ΚΠΕ Λιθακιάς).
11.10 – 11.25 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – Φώκια μοναχός
11.25 – 11.45 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – θαλάσσια χελώνα carreta - carreta
11.45 – 12.20 Α′ Ομάδα: Οι μικροί βιολόγοι «εν δράσει»
B′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή, Θεατρικό Παιχνίδι
12.20 – 13.00 Α′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή, Θεατρικό Παιχνίδι
Β′ Ομάδα: Οι μικροί βιολόγοι «εν δράσει»
13.00 – 13.30 Ανατροφοδότηση. Αποχαιρετισμός.

  • Το πρόγραμμα για το Γυμνάσιο 

9.00 – 9.15 Καλωσόρισμα. Σύντομη εισαγωγή. (Το μέγαρο Μεσσαλά. Το ΚΠΕ Λιθακιάς και τα προγράμματα του.)
9.15 – 9.30 Μυθολογία της θάλασσας
9.30 – 9.45 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – Φώκια μοναχός
9.45 – 9.55 Χωρισμός σε ομάδες με παιγνιώδη τρόπο
9.55 – 10.05 Διάλλειμα
10.05 – 10.35 Ρύπανση Θαλασσιού Περιβάλλοντος
10.35 – 11.15 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο: «Ερευνώ και ανακαλύπτω τα φυτά και τα έντομα»
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο: «Η Χημεία είναι μαγεία»
11.15 – 11.55 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο: «Η Χημεία είναι μαγεία»
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο: «Ερευνώ και ανακαλύπτω τα φυτά και τα έντομα»
11.55 – 12.15 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – θαλάσσια χελώνα carreta - carreta
12.15 – 13.00 εικαστικά, δημιουργική γραφή, δραματοποιηση ιστοριας
13.00 – 13.30 Ανατροφοδότηση. Αποχαιρετισμός.

  • Το πρόγραμμα για το Λύκειο

9.00 – 9.15 Καλωσόρισμα. Σύντομη εισαγωγή. (Το μέγαρο Μεσσαλά. Το ΚΠΕ Λιθακιάς και τα προγράμματα του.)
9.30 – 10.30 Ρύπανση Θαλασσιού Περιβάλλοντος
10.30 – 10.40 Διάλλειμα
9.40 – 9.50 Χωρισμός σε ομάδες
9.50 – 10.35 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – Φώκια μοναχός - θαλάσσια χελώνα carreta - carreta
10.35 – 11.15 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο Βιολογίας
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο Χημείας
11.15 – 11.55 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο Χημείας
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο Βιολογίας
11.55 – 12.15 Απειλούμενα θαλάσσια είδη –
12.15 – 13.00 Παιχνίδι Ρόλων
13.00 – 13.30 Ανατροφοδότηση. Αποχαιρετισμός.

Τριήμερο Πρόγραμμα

  • Το πρόγραμμα για την 5η - 6η Δημοτικού

1η Ημέρα
Υποδοχή στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου
Απόγευμα – θεωρητική προσέγγιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος

17.00 – 17.15 Καλωσόρισμα στο ΚΠΕ Λιθακιάς. Σύντομη εισαγωγή. (Το μέγαρο Μεσσαλά. Το ΚΠΕ Λιθακιάς και τα προγράμματα του.)
17.15 – 17.30 Γνωριμία με την Ζάκυνθο και την Ιστορία της
17.30 – 17.45 Μυθολογία της θάλασσας
17.45 – 18.00 Χωρισμός σε ομάδες με παιγνιώδη τρόπο
18.00 – 18.15 Το Παιχνίδι του Θησαυρού
18.15 – 19.15 Επίσκεψη στο Πεδίο. (Μετάβαση στο πλάτωμα του Αι Γιάννη – Απάντηση στις ερωτήσεις των φακέλων του παιχνιδιού του θησαυρού – Συζήτηση για το ΕΘΠ Ζακύνθου – Επιστροφή στο ΚΠΕ Λιθακιάς).
19.15 – 19.35 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – Φώκια μοναχός
19.35 – 20.00 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – θαλάσσια χελώνα carreta – carreta
20.00 Επιστροφή στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθίων. Δείπνο. Ξεκούραση

2η Ημέρα – πρωί: Εργασία στο πεδίο
8.00 – 8.30 Πρωινό στο Δημοτικό Εστιατόριο
8.30 – 11.00 Επίσκεψη στο πεδίο : Περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Παράκτιο τεχνητό δάσος της λίμνης Μακρή– Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην Παραλία ωοτοκίας της carreta – carreta στο Καλαμάκι
11.00 – 11.15 Δεκατιανό στην παραλία
11.15 – 11.30 Επιστροφή στο ΚΠΕ Λιθακιάς
11.30 – 12,15 Α′ Ομάδα: Οι μικροί βιολόγοι «εν δράσει»
Β′ Ομάδα: Παρακολούθηση ταινίας με θέμα την carreta – carreta
12.15 – 13.00 Α′ Ομάδα: Παρακολούθηση ταινίας με θέμα την carreta – carreta
Β′ Ομάδα: οι μικροί βιολόγοι «εν δράσει»
13.00 – 13.30 Τέχνη και Θάλασσα
13.30 - 13.45 Επιστροφή στον Ξενώνα του Δήμου
13.45 Γεύμα στο Δημοτικό Εστιατόριο – Ξεκούραση στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου

2η Ημέρα – απόγευμα : Καλλιτεχνικές δραστηριότητες στους χώρους του Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου
17.00 - 18.30 Α′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή
Β′ Ομάδα: Θεατρικό Παιχνίδι
18.30 – 20.00 Α′ Ομάδα: Θεατρικό Παιχνίδι
Β′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή

3η Ημέρα – πρωί : Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην πόλη της Ζακύνθου
8.00 – 8.30 Πρωινό στο Δημοτικό Εστιατόριο
8.30 – 9.00 Η εκκλησία του Αγίου Διονυσίου και στο Μουσείο της Μονής Στροφάδων
9.00 – 9.45 Το χωριό του Μπόχαλη
9.45 – 10.30 Ο Διονύσιος Σολωμός στο λόφο του Στράνη
10.30 – 1045 Δεκατιανό
10.45 – 11.30 Το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
11.30 – 12.15 Το Μεταβυζαντινό μουσείο
12.15 – 13.00 Παρουσίαση των εργασιών των μαθητών και μαθητριών - Ανατροφοδότηση – Αποχαιρετισμός
13.00 – 14.00 Γεύμα στο Δημοτικό Εστιατόριο – Αναχώρηση

  • Το πρόγραμμα για το Γυμνάσιο

1η Ημέρα
Υποδοχή στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου
Απόγευμα – θεωρητική προσέγγιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος

17.00 – 17.15 Καλωσόρισμα στο ΚΠΕ Λιθακιάς. Σύντομη εισαγωγή. (Το μέγαρο Μεσσαλά. Το ΚΠΕ Λιθακιάς και τα προγράμματα του.)
17.15 – 17.30 Γνωριμία με την Ζάκυνθο και την Ιστορία της
17.30 – 17.45 Μυθολογία της θαλασσας
17.45 – 18.00 Χωρισμός σε ομάδες με παιγνιώδη τρόπο
18.00 – 18.15 Διάλλειμα
18.15 – 19.15 Θαλάσσια οικοσυστήματα – Ρύπανση θαλασσίου περιβάλλοντος
19.15 – 19.35 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – Φώκια μοναχός
19.35 – 20.00 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – θαλάσσια χελώνα carreta – carreta
20.00 Επιστροφή στον Ξενώνα του Δήμου Ζακυνθίων. Δείπνο. Ξεκούραση.

2η Ημέρα – πρωί: Εργασία στο πεδίο - Εργαστήρια
8.00 – 8.30 Πρωινό στο Δημοτικό Εστιατόριο
8.30 – 11.00 Επίσκεψη στο πεδίο : Περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Παράκτιο τεχνητό δάσος της λίμνης Μακρή– Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην Παραλία ωοτοκίας της carreta – carreta στο Καλαμάκι
11.00 – 11.15 Δεκατιανό στην παραλία
11.15 – 11.30 Επιστροφή στο ΚΠΕ Λιθακιάς
11.30 – 12,15 Α′ Ομάδα: Ερευνώ και ανακαλύπτω τα φυτά και τα έντομα
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο: «Η Χημεία είναι μαγεία»
12.15 – 13.00 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο: «Η Χημεία είναι μαγεία»
Β′ Ομάδα: Ερευνώ και ανακαλύπτω τα φυτά και τα έντομα
13.00 – 13.30 Τέχνη και Θάλασσα
13.30 - 13.45 Επιστροφή στον Ξενώνα του Δήμου
13.45 Γεύμα στο Δημοτικό Εστιατόριο – Ξεκούραση στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου

2η Ημέρα - πρωί
17.00 – 20.00 Καλλιτεχνικές δραστηριότητες αυτοέκφρασης των μαθητών και μαθητριών στους χώρους του Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου
17.00 - 18.30 Α′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή
Β′ Ομάδα: Δραματοποίηση Ιστορίας
18.30 – 20.00 Α′ Ομάδα: Δραματοποίηση Ιστορίας
Β′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή

3η Ημέρα – πρωί Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην πόλη της Ζακύνθου
8.00 – 8.30 Πρωινό στο Δημοτικό Εστιατόριο
8.30 – 9.00 Η εκκλησία του Αγίου Διονυσίου και στο Μουσείο της Μονής Στροφάδων
9.00 – 9.45 Το χωριό του Μπόχαλη
9.45 – 10.30 Ο Διονύσιος Σολωμός στο λόφο του Στράνη
10.30 – 1045 Δεκατιανό
10.45 – 11.30 Το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
11.30 – 12.15 Το Μεταβυζαντινό μουσείο
12.15 – 13.00 Παρουσίαση των εργασιών των μαθητών και μαθητριών - Ανατροφοδότηση
13.00 – 14.00 Γεύμα στο Δημοτικό Εστιατόριο - Αποχαιρετισμός – Αναχώρηση

 

  • Το πρόγραμμα για το Λύκειο

1η Ημέρα
Υποδοχή στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου
Απόγευμα – Θεωρητική προσέγγιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος

17.00 – 17.15 Καλωσόρισμα στο ΚΠΕ Λιθακιάς. Σύντομη εισαγωγή. (Το μέγαρο Μεσσαλά. Το ΚΠΕ Λιθακιάς και τα προγράμματα του.)
17.15 – 17.30 Η Ζάκυνθος και η Ιστορία της
17.30 – 17.45 Χωρισμός σε ομάδες
17.45 – 18.00 Διάλλειμα
18.00 – 19.00 Θαλάσσιο περιβάλλον
19.00 – 19.25 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – Φώκια μοναχός
19.25 – 20.00 Απειλούμενα θαλάσσια είδη – θαλάσσια χελώνα carreta – carreta
20.00 Επιστροφή στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθίων. Δείπνο. Ξεκούραση

2η Ημέρα – πρωί: Εργασία στο πεδίο και το εργαστήριο
8.00 – 8.30 Πρωινό στο Δημοτικό Εστιατόριο
8.30 – 11.00 Επίσκεψη στο πεδίο : Περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Παράκτιο τεχνητό δάσος της λίμνης Μακρή– Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην Παραλία ωοτοκίας της carreta – carreta στο Καλαμάκι
11.00 – 11.15 Δεκατιανό στην παραλία
11.15 – 11.30 Επιστροφή στο ΚΠΕ Λιθακιάς
11.30 – 12.15 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο Βιολογίας
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο Χημείας
12.15 – 13.00 Α′ Ομάδα: Εργαστήριο Χημείας
Β′ Ομάδα: Εργαστήριο Βιολογίας
13.00 – 13.30 Τέχνη και Θάλασσα
13.30 - 13.45 Επιστροφή στον Ξενώνα του Δήμου
13.45 Γεύμα στο Δημοτικό Εστιατόριο – Ξεκούραση στον Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου

2η Ημέρα - απόγευμα
17.00 – 20.00 Καλλιτεχνικές δραστηριότητες αυτοέκφρασης των μαθητών/τριών στους χώρους του Ξενώνα του Δήμου Ζακύνθου
17.00 - 18.30 Α′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή
Β′ Ομάδα: Παιχνίδι Ρόλων
18.30 – 20.00 Α′ Ομάδα: Παιχνίδι Ρόλων
Β′ Ομάδα: εικαστικά, δημιουργική γραφή

3η Ημέρα – πρωί Περιβαλλοντικό μονοπάτι στην πόλη της Ζακύνθου
8.00 – 8.30 Πρωινό στο Δημοτικό Εστιατόριο
8.30 – 9.00 Η εκκλησία του Αγίου Διονυσίου και στο Μουσείο της Μονής Στροφάδων
9.00 – 9.45 Το χωριό του Μπόχαλη
9.45 – 10.30 Ο Διονύσιος Σολωμός στο λόφο του Στράνη
10.30 – 1045 Δεκατιανό
10.45 – 11.30 Το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
11.30 – 12.15 Το Μεταβυζαντινό μουσείο
12.15 – 13.00 Παρουσίαση των εργασιών των μαθητών και μαθητριών - Ανατροφοδότηση
13.00 – 14.00 Γεύμα στο Δημοτικό Εστιατόριο - Αποχαιρετισμός – Αναχώρηση